Od Kateřiny na Medvědí skálu - Hora Svaté Kateřiny

Dnes navštívíme v Krušných horách dvě místa, jejichž sláva zmizela v nenávratnu, ale dodnes jsou velice atraktivní. Prvním místem bude východisko, a to město Hora Svaté Kateřiny. kdysi proslavené hornictvím. Dojet sem lze samozřejmě automobilem, ale také autobusem z Litvínova, je to 20 kilometrů.

Hora Svaté Kateřiny je místem, kde si trochu připadáte jak v jiném světě, domy stojí na úbočí a hřbetu hory, jde vlastně o dvě ulice, odevšad rozhled do kraje. Takto položených obcí je u nás jen málo. Navíc na nejvyšším místě stojí rozhledna Hláska (Odkaz). Z vrcholu věže můžeme vidět velkou část Krušných hor, ale i České středohoří.

Když už jsme pod rozhlednou, budeme pokračovat po zelené značce nejdříve po silnici na Novou Ves a pak lesem až na rozcestí Nad Dřevařským rybníkem. Zde přejdeme na červenou doprava a stoupáme svahem na rozcestí lesních silniček pod Liščím vrchem. Zde opustíme značku, dáme se prudce doleva a po 40 metrech odbočíme vpravo na pěšinku, kterou vystoupáme na Liščí vrch (908m.n.m.). Nemůžeme zbloudit, protože stoupáme na nejvyšší bod v tomto místě. Hřebenovou pěšinou jižním směrem dojdeme na Medvědí skálu (924, (Odkaz ). Je to druhá nejvyšší hora Mostecka a vrchol Rudolické hornatiny. Na plochém temeni hory i na úbočí jsou roztroušeny žulové skály a balvany včetně rozptýlené sutě. Vrcholový les je nyní odumřelý vlivem imisí. Vrchol tvoří asi 7 metrů vysoká skalnatá homole, která je přístupná ze severu po starých kamenných schodech. Na nejvyšším místě stopí vrcholová mohyla a na její špičce žulový kámen označující triangulační bod. Druhým výrazným bodem vrcholu je asi 50 metru severně další skalní věž, kde jsou i zbytky polorozpadlého srubu. Místo bylo kdysi velmi navštěvované, dnes jen ojediněle. Medvědí skála je totiž jeden z nejkrásnějších rozhledových bodů Krušných hor, Hora Sv. Kateřiny, Jeřabina, Loučná, Litvínov, Mostecká pánev, Bořeň, Milešovka, Hněvín, Žatecko, Doupovské hory a Klínovec, to vše je možné odtud vidět.

Od vrcholové skály se vrátíme severním směrem po hřbetu na rozcestí asi 150 metrů, zde narazíme na rozcestí lesních cest, dáme se vlevo západním směrem, kde klesneme na lesní silničku, kterou odbočíme doprava a na rozcestí narazíme na červenou značku. Po značce se dáme doleva a na rozcestí Pod Lesnou se připojí modrá. S tou jdeme dál a až červená odbočí, pokračujeme po modré. V místech, kdy projdeme pod elektrickým vedením, dáme se podle něho doprava a vystoupáme pozvolna na výšinu s Eduardovou skálou. Zde také o žulový masiv s nádherným výhledem.

Vrátíme se k elektrickému vedení a podle něho jdeme cestou až na silnici k Pachenkovu. Před mělké údolí již vidíme Horu Svaté Kateřiny, kam dojdeme v poklidu po zmíněné silničce.

Trasa měří 13 km a lze ji absolvovat i na terénním kole. Cesty jsou pěkné, převýšení je také malé, dohromady asi 300 metrů, ale je to vždy pozvolné.