Nejméně známá část Jizerských hor - Oldřichovský Špičák a další zajímavosti Jizerek.

Nejzápadnější výspou Jizerských hor je hřeben Oldřichovského Špičáku. Od ostatních Jizerek se také dost odlišuje, takže, kdo je zná, bude zde mile překvapen. Nástupním místem nám bude sedlo silnice 13 v Albrechticích u Frýdlantu (odkaz). Dostaneme se sem samozřejmě autem, ale i autobusem z Liberce či Frýdlantu.

Z křižovatky v sedle vyrazíme směr východ po zelené značce, ale po sto metrech ji opustíme vpravo po silničce. Než dojdeme k dalším domům, asi po 200 metrech, zatočíme vlevo k lesu a pokračujeme až na lesní rozcestí. Zde si můžeme prohlédnout jeden z jizerskohorských křížků, Polákův z roku 1987 a na dolním okraji lesa jeden z řopíků z roku 1938. Dál se vydáme směrem severovýchodním po hřbetu Kančího vrchu. Po necelém kilometru staneme na vrcholu, ale výhledy odsud nejsou. Po cestě opět vidíme další betonové pevnůstky, u té na vrcholu odbočíme vpravo severovýchodně, kdy klesneme k druhé řadě řopíků a za chvíli dojdeme na rovnou lesní silničku. Po ní se dáme vlevo a za chvilku jsme opět na zelené značce.

Po zelené se dáme vpravo, až dojdeme na rozcestí Pod Špičákem. Zde se setkává žlutá značka s Naučnou stezkou Oldřichovské skály a háje (odkaz), po nich se vydáme na vrchol Špičáku. Převýšení tady je 100 metrů, ve vrcholové části cestu usnadňují výstup stupadla a kovové žebříky s úchytnými řetězy. Vrchol nám může připomínat skalní města Českého ráje, ale tady nejde o pískovec, ale hrubozrnnou žulu. Najdeme zde v bukovém lese různé věže, např. Důlní, prolézačky, viklan a z vrcholu je i hezký rozhled s dominantou Ještědu.

Vrchol opustíme dál po značené cestě, která je již pozvolnější, a dojdeme k Hřebenovému buku. Křížek na stromě připomíná starou cestu, přístřešek je tu zase pro náš odpočinek. Další cesta bude stále po žluté a NS, ale i zelené značce. Takměř vrstevnicově obejdeme severní stranu Špičáku, a opět se můžeme obdivovat skalním dílům přírody, Temná věž, Skalní brána či Gutenbergovy skály. Výhledů je zde ale méně, jen občas vysekanými kusy lesa směrem na Frýdlantský výběžek. Cesta nás dovede k již známému místu, k rozcestí Pod Špičákem. Zde opustíme žlutou i NS, a dáme se po samotné zelené úbočím Kančího vrchu, naposledy si připomeneme pohnuté události roku 1938 u řopíku vlevo u cesty, a jsme zpět v Oldřichovském sedle, v Albrechticích.

Trasa je dlouhá 11 km, vede většinou po pěkných lesních cestách, jen na vrchol Špičáku je to trochu adrenalínové, ale velmi romantické. Trasu, tedy kus se Špičákem, nelze absolvovat na kole.